♥ Dag 14 ♥

Puh… Intensiv (men superhärlig!) dag. Åkte iväg tidigt idag på förmiddagen för att fixa present till Stellas kompis kalas. Sen hem, krusa håret på stora barnet och fixa resten inför kalaset. Direkt vidare Till Fia för att hjälpa till och få lite kvalitetstid innan tjejlunchen. Väl där: massor med skratt och skön energi. Hem och vände i dörren i princip med ett barn mer i mina ägor (den stora hade playdate). Till affären för att storhandla vilket tog 1 1/2 timme. Tror den lilla sa ”mamma” 750 ggr under den 1 1/2-timmen (for real… är det bara mina ungar som är så? Jag blir smått galen).
Hem igen för att laga mat, både för kvällen och förberedelser inför veckan som kommer. Multitasking nr 1: Två olika rätter samtidigt + en kaka till kollegorna i ugnen.
Multitasking nr 2: Läsa bok/natta barn och samtidigt ta hand om sin hud :)
7
Japp! Det var min dag det och trots väldigt få kalorier i magen/kroppen idag har jag energi kvar. Crazylicious!

Sista dagen på den publika rivstartens första två veckor har sett ut såhär: 

VECKA 2, dag 14- söndag (453 kcal)
FRUKOST: 3 dl vatten + 1 msk citronjuice + 1 msk ingefära. Te/kaffe
LUNCH: Spenatomelett med rökt lax och avokado (453 kcal)
MIDDAG: Inget alls… Men drick gärna kaffe/te, misosoppa, vatten, mineralvatten

Spenatomelett med rökt lax och avokado
2 ägg, 2 msk vatten, salt och peppar, 1/2 rödlök, 1 tsk smör, 2 dl bladspenat, 50 g rökt lax, 1/2 avokado.
Knäck äggen och vispa ihop med vatten, salt och peppar. Skala och strimla lök. Hetta upp en stekpanna med smör, fräs lök och häll ner smeten. Lägg på spenat, lax och avokado och lägg upp omeletten på ett fat.

Nu sätter jag punkt för publicering av recept/upplägg här men kommer såklart att fortsätta skriva om min väg mot målet. Hoppas kunna nå mitt delmål nästa vecka för då ska det firas lördag-söndag minsann!
1
Grekisk sallad till lunch idag! Vansinnigt gott och jag funderade verkligen på varför jag inte äter det mer ofta.
3

4

5

6
Lunchens yngsta deltagare, lilla W ♥

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Tjejlunch ♥

Tjohoooo!

2

Nu ska jag strax bege mig mot en av granntjejerna här i byn för en tjejlunch.

Istället för vin, blommor, choklad eller annat har jag gjort min müsli och tagit med som en liten tack för att jag får komma-present. Tips, tips! Receptet som är länkat här ovan kan ses som inspiration och behöver inte vara exakta i sitt innehåll eller mått. Ta det du gillar och smaka av allteftersom. I den här gå bort-müslin har jag exempelvis flagad mandel istället för övriga nötter som står i ursprungsreceptet.
3

Åh! Så pepp på den här lunchen. Att få träffa lite människor, babbla och bara komma från hemmet en stund efter alla sjukdomar som varit. Lovely!

Hörs lite senare.

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Dag 13 ♥

VECKA 2, dag 13- lördag (1134 kcal)
FRUKOST: 4 msk keso (går lika bra med 10%-ig naturell youghurt som jag kör med), 1 dl blåbär, 1/2 dl hallon, 3 msk müsli. Kaffe/te (168 kcal)
LUNCH: Rotfruktssoppa med köttfärs (233 kcal) –> recept från i torsdags här
MIDDAG: Ugnsbakad lax med spenatsås (390 kcal), 2 glas vin (210 kcal), 2 bitar mörk choklad (140 kcal)
6
Frukosten från i morse har du förmodligen redan sett

soppa
Lunchen!

Och så middagen som jag aldrig hann fota på grund av övertrötta/gnälliga/skrikiga/jagorkarintedethär-barn men receptet ääääär:

Ugnsbakad lax med spenatsås- 4 portioner (oerhört märkligt att det var 4 portioner då denna rätt inte återkommer mer i programmet). Dela på 4 om du bara ska göra det själv, alternativt kör hela om du gör det till en hel familj/tjejmiddag.
600 g laxfilé, salt och peppar
Sallad
Spenatsås: 1 dl grädde, 1/2 dl vatten, 1 fiskbuljongtärning, 450 g fryst spenat, salt och peppar.

Sätt ugnen på 200 grader. Gör först såsen genom att koka upp grädde, vatten och buljongtärning. Tillsätt spenat och låt sjuda på svar värme i 10 minuter. Smaka av med salt och peppar och häll spenaten i en ugnsform. Skär laxen i portionsbitar och strö på salt och svartpeppar, lägg på spenaten. Gratinera i ugnen i 20 minuter. Servera med sallad.

Blev inge vin eller choklad ikväll (inget sug) men däremot poppade jag popcorn. Tog en liten skål och försvann bort för mig själv och satt och knaprade nöjt i ett hörn som en liten kanin 🐰🍿. Mycket gott!

Tänk att det gått två veckor redan i morgon. Har kikat lite på vecka nr 3:s mat och det blir en del nya rätter men också mer fasta. Ska planera upp dagarna, skriva ner inköpslista och handla allt i morgon. Förmodligen med två tjejer som sällskap då H sitter mitt uppe i tentastress. Håller tummen för att kidsen är på bättre humör då än vad de var ikväll 🙏🏼😁

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Rise & Shine ♥

Ljuvlig morgon!

H åkte iväg vid 8 med tjejerna och när de sagt hej då klädde jag på mig träningskläder och tog mig ut i solen för en morgonpromenad. Sen blev det dusch, frukost i solen (en kortis då det blåste så mycket) och nu ska jag slå mig ner och läsa.
1

2

3

4

5

6
Tacksam för att energin börjar komma tillbaka. Mindre tacksam för att jag även känner att PMSen börjar komma smygande 😱 😱 😱

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Dag 12 ♥

VECKA 2, dag 12- fredag (1167 kcal)
FRUKOST: 2 kokta ägg + 1 msk majonnäs + 1 grapefrukt. Kaffe/te (329 kcal)
LUNCH: Tonfiskröra i salladsblad (275 kcal) –> recept från gårdagen här
MIDDAG: 150-200 g lax, torsk, kyckling eller kött med gröna grönsaker + 2 msk dressing, sås eller örtsmör  (cirka 500 kcal)

FullSizeRender
Repris på mums-frukost! Underbart! (även om jag fick kämpa lite mellan tuggorna idag och skippade kaffet) ;)

Lunchen bestod av skagenröra (istället för tonfiskröra) och jag bytte ut salladsbladen mot gurka. H:s skagenröra är verkligen den godaste jag vet! Tjatar på honom att han ska sälja in den till olika butiker. Han skulle bli rik. Stämde även av med PT innan så det var ok att byta ut tonfisk mot räkor och det var inga problem. I övrigt är det likvärdiga ingredienser.
FullSizeRender (37)
H:s gudomliga skagen!

Till middag däremot så fick jag inte bort illamåendet av att tänka på det jag tänkte tillaga (kyckling med grönsaker och bearnaisesås). Egentligen en av veckans godaste måltider men nej, det funkade inte idag så istället åt jag lite youghurt med bär + nyrostad müsli som jag och Stella svängde ihop under dagen. Mycket bättre!
IMG_0447

I övrigt fanns inget recept på kvällens middag utan förmodligen får man göra lite som man vill där. Steka en bit kyckling, kött eller fisk. Koka grönsaker eller äta dem råa och så på med favoritsås, dressing eller örtsmör.

Ikväll fick jag upplägget för vecka 3 men jag tror att jag sätter punkt för publiceringen av recept och upplägg efter dessa två veckor. Det var ju inte riktigt meningen att det här skulle bli en kalorirecept-blogg ;)

Nu är det dags att sova. I morgon bitti åker H med tjejerna upp till landet för att plocka upp båten (summer is officially over 😢) och jag ska fokusera på återhämtning och att läsa.

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Dag 11 ♥

Idag blir det helt utan bilder då det enda jag fått i mig är vatten och lite rotfruktssoppa (orkade inte fota) men gjorde soppan igår och den blev god! En rivstart-deluxe dag skulle man kunna säga men nu längtar jag efter morgondagen. Förhoppningsvis kan jag äta som vanligt då och få upp energin på nytt i kroppen. Bra svag just nu.

VECKA 2, dag 11- torsdag (498 kcal)
FRUKOST: 3 dl vatten + 1 msk citronjuice + 1 msk färsk ingefära. Kaffe/te
LUNCH: Rotfruktssoppa med köttfärs (223 kcal)
MIDDAG: Tonfiskröra i salladsblad  (275 kcal)

Rotfruktssoppa med köttfärs- 2 portioner
1 liten palsternacka, 1 morot, 1/2 gul lök, 1 vitlöksklyfta, 1 tsk olivolja, 150 g nötfärs, salt/peppar, 1 tsk torkad timjan, 1 msk tomatpuré, 1 kycklingbuljongtärning, 5 dl vatten, 2 msk gräddfil.
Skala och riv palsternacka och morot grovt. Riv löken och vitlöksklyftan. Hetta upp olja i en kastrull och lägg ner grönsakerna. Bryn någon minut. Tillsätt färs och bryn ytterligare någon minut. Strö på salt, peppar och timjan. Tillsätt tomatpuré, buljongtärning och vatten. Låt koka på svag värme i 10 minuter. Servera med en klick gräddfil.

Tonfiskröra i salladsblad- 2 portioner (går bra att byta ut tonfisken mot räkor eller lax om man hellre vill det)
1 burk naturell tonfisk, 1 grönt äpple, 1/2 röd paprika, 10 cm purjolök, 2 msk majonnäs, 1/2 dl gräddfil, 1/2 msk curry, salt/svartpeppar, romansallad.
Häll av tonfisken och lägg i en skål. Tärna äpple, paprika och strimla purjolöken. Blanda ihop alla ingredienser och smaka av med salt/peppar. Servera tonfiskröran i salladsblad.

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Hej från sjuksängen ♥

IMG_8848
Så blev det även min tur… Legat hela dagen. Vaknade tidigt p g a stress över jobb och deadlines men somnade sedan om till 11. TACK för att jag har världens bästa arbetsgivare, chef och kollegor som är helt fantastiska och räddar läget. Går inte att beskriva tacksamheten över att ha hamnat på ett sådant ställe som jag tidigare bara drömt om.
FullSizeRender (37)
Så, hej hej från sjuksängen! Försöker få ner lite citronvatten i magen och tänka på annat än muller i magen ;)

Ska ta mig upp från sängen nu och ta en dusch. Det brukar alltid lindra.

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Dag 10 ♥

VECKA 2, dag 10- onsdag (1 058 kcal)
FRUKOST: Äggröra på 2 ägg, 1 msk grädde, 1 tsk smör, 2 skivor skinka, 1 kiwi. Kaffe/te (290 kcal)
LUNCH: Paprikasoppa (121 kcal)–> recept från gårdagen här
MIDDAG: Laxfilé med kräftröra (647 kcal)

IMG_0422Här kommer receptet på middagen:

Laxfilé med kräftröra- 1 portion
1 laxfilé a´150 g, 1 tsk olivolja, 1/2 lime, salt och peppar. 60 g sjögräsnudlar, 50 g minimajs, 50 g sockerärtor, 1 morot, 1 msk ketjap manis (söt soja), 1 msk sweet chilisås, 1/2 krukar färsk koriander.
Kräftröra: 50 g kräftsjärtar eller räkor i lag, 2 msk gräddfil, 1 msk hackad färsk koriander, lite limesaft, salt och peppar.
Börja med kräftröran. Häll av kräftstjärtar och vänd ner gräddfil. Hacka koriandern och vänd ner den i röran. Pressa ur saft från limen och smaka av med salt och peppar. Sätt ugnen på 175 grader.

Fördela laxfilén på en bakplåtsklädd plåt och salta/peppra. Skölj limen och riv av det yttersta skalet. Strö över limeskalet över laxfiléerna och ugnsbaka cirka 20-25 minuter tills laxen är färdig. Skölj av sjögräsnudlarna. Dela minimajsen på mitten, strimla sockerärtorna och ska och skär morötterna i stavar. Hetta upp en stekpanna med resten av oljan och woka grönsakerna. Vänd ner sjögräsnudlarna tillsammans med ketjap manis och chilisås. Pressa över saften från limen och lägg nudelsalladen på en tallrik. Lägg på laxfilén och toppa med kräftröran. Riv av koriandern och toppa laxen med.


Otroligt trött idag och suget fortsätter. Vet inte om tröttheten beror på smärtan på grund av nackspärren eller sviter från gårdagen. Båda tjejerna har varit hemma idag och vi trodde allt var över men vid 17-tiden började Stella skrika av magont och precis nyss kräktes hon igen.

Jag tror jag drar täcket över huvudet och stänger ner den här dagen nu. Nya tag i morgon!

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Livsstilsförändring ♥

 Varning för långt inlägg 

Som tonåring tränade jag mycket. Jag spelade handboll från att jag var 8 till att jag var 16 och utöver det var jag ofta ute och sprang. När jag la handbollen på hyllan fortsatte jag att springa men det blev mer och mer sporadiskt. Som komplement gick jag ibland på gym eller tog en tur till simhallen men det var ytterst ställan (det klassiska med gymkortet i plånboken men i snitt var jag väl där 15 gånger på ett år om ens det). Sådär höll jag på när jag var mellan 16 och 25 år gammal. I perioder tränade jag mycket för att i nästa inte träna alls.
När jag träffade H tog jag upp löpningen igen och började även gå mer frekvent på gym men då jag blev gravid med Stella 2007 stannade träningen upp helt fram till 2009. Då drog jag igång rejält med body pump och med det kom ryggskadan. Sedan blev det några deppiga år då jag inte kunde träna mycket alls innan jag upptäckte mina promenader och så småningom styrketräningen och pilates.

Under åren som ”periodare” har jag rört på mig för lite och även ätit för mycket. Det här med att ”unna” sig är mitt signum. Att jag dessutom är sockerberoende har gjort att vikten ökat. Det har gått långsamt men ändå stadigt uppåt.
För cirka två år sedan såg jag bilder på mig själv och tänkte ”vem ÄR den där personen?” Jag kände inte längre igen mig själv och kunde inte relatera till hur jag såg ut.
En av mina starkaste drivkrafter i livet är FRIHET och jag kände att jag var fångad i min egen kropp. Så jag kände att nu är det nog och bestämde mig för att sakta men säkert börja bygga upp min kropp till mitt bästa jag.

Och det har jag gjort. Sakta, sakta med ett steg i taget. Jag började med promenaderna. Slutade tänka och bara gick ut. När jag fick rutin (behov av att röra på mig) så ökade jag på med styrketräningen och pilates. Sen var det matens tur och det har helt klart varit det svåraste. Jag har försökt i omgångar men haft svårt att hitta något långsiktigt.

Det tar tid att hitta sin egen väg. Vad funkar för mig? Vad mår jag bra av att äta? Hur kan jag tänka mig att äta/träna för resten av livet?
Jag har kommit fram till att lågkolhydratkost är det som gäller för mig men jag skippar strikt LCHF. Jag tror inte på några förbud utan förr eller senare så tror jag att man vill ha potatis, pasta, bröd, popcorn, frukt eller annat och jag vill inte att maten ska bli något skuldbeläggande. Äta allt men i måttlig mängd och hålla mig till lågkolhydratkost och kanske även periodisk fasta (något jag varit väldigt emot men insett att jag mår otroligt bra av).

Jag kan fortfarande tycka synd om mig själv när någon i min närhet äter pannkakor med sirap, moffar efterrätt eller sitter med handen i godispåsen och jag ”måste” välja bort det just då men jag jobbar på att förändra den tankegången. Det är ju inte synd om mig överhuvudtaget- jag ger min kropp det den förtjänar och som jag mår bäst av. Tidigare ser jag hur jag har misshandlat min kropp och det har lett till att jag fick en chock när jag påbörjade rivstarten jag är mitt uppe i nu.

Många tycker att det är en träningshets idag och surfar man runt på sociala medier så är det väldigt mycket fokus på det ytliga och utseendet. Samtidigt tycker jag det är tusen gånger bättre att tänka hälsa, träning, bra mat istället för fika varje dag, mängder med läsk, godis varje dag, ostbågar/chips hela helgen osv osv. Forskningen talar sitt tydliga språk och jag förespråkar hellre en sund livsstil än något som kan leda till fetma och sjukdomar på grund av fetma.

I min rivstart kommer jag ha fokus på det psykiska/fysiska. Du kommer inte att få några midjemått, mag eller rumpbilder, viktnedgång eller annat. Det kanske känns tråkigt men eftersom träningsresultat och viktnedgång är så otroligt individuellt så känns det helt irrelevant.
Jag vill istället förmedla hur jag mår och vilka psykiska och fysiska symptom som försvunnit eller blivit bättre sedan jag la om kosten radikalt. Redan nu känner jag en enorm skillnad!


XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Begravningen ♥

_MG_2901

_MG_2904
Igår tog vi farväl av en älskad mormor Märta. 102 år gammal hade hon blivit i december i år.
Innan begravningen dök min bästa väns farmor, Linnéa, upp utanför kyrkan. Jag hade inte träffat henne på väldigt många år men vi sågs ofta under tonåren och hon och hennes man var även en stor trygghet för min bästa vän under hennes uppväxt.
Jag blev så rörd och glad av att se henne där då jag vet att hon och mormor brukade ses förr om åren.

Efter begravningen bjöds det på lunch och kaffe. Jag funderade på var jag skulle placera Linnéa och tänkte att vid farmor blir perfekt. Farmor är nyfiken, älskar att prata och att träffa nya människor. I 1 1/2 timme satt de tätt intill och pratade, pratade, pratade. 93 och 95 år gamla. Ensamma men båda aktiva och med massor med gemensamma nämnare visade det sig. Det var länge sedan jag såg farmor så upprymd över något!

Tänk att det även i det mörkaste går att hitta ljus! Den här bilden från farmor och Linnéas möte och samtal idag kommer jag bära med mig länge och den hade även värmt mormors hjärta 💕
_MG_2963

Begravningen blev precis så fin som vi hade hoppats och det vackra vädret gjorde sitt till. Mycket känslor och tårar och efteråt släppte all anspänning och jag rasade ihop med Agnes när jag kom hem och sov i 1 1/2 timme.
FullSizeRender (37) kopia
Blommor, doftljus, dator och anteckningsblock efter middagen. Passade på att skriva några nya mål för hösten och samla tankarna efter dagen. Sedan tog jag mig ut på en kvällspromenad för att gå bort oskön energi, prata med kompis i telefon och få frisk luft. Det var väldigt skönt!

Idag vaknade jag upp med en hemsk nackspärr! Har tagit alvedon men det hjälper inget alls. Tjejerna är hemma och jag VABar men måste försöka få lite jobb gjort. Har passat på att samla alla fakturor och betalat nu på morgonen och även sorterat ut viktiga papper VS skräp. Bra ”kaffe”-göra.

Lite senare ska vi ta oss ut en sväng så vi får njuta av solen. Fantastisk sensommardag!

Hoppas du får en fin onsdag!

”När dina steg har tystnat, finns ändå ekot kvar.
När dina ögon slocknat, vi alla minnen har. 
Vi spar dem i våra hjärtan, tar fram dem då och då. 
Så kommer du för alltid, att vara här ändå”

♥ Vila i frid, älskade mormor. Spela mycket piano och alfapet uppe i himlen och hälsa morfar med pussar och kramar ♥

XXX
Sig 1.1.3-2