♥ Dag 10 ♥

VECKA 2, dag 10- onsdag (1 058 kcal)
FRUKOST: Äggröra på 2 ägg, 1 msk grädde, 1 tsk smör, 2 skivor skinka, 1 kiwi. Kaffe/te (290 kcal)
LUNCH: Paprikasoppa (121 kcal)–> recept från gårdagen här
MIDDAG: Laxfilé med kräftröra (647 kcal)

IMG_0422Här kommer receptet på middagen:

Laxfilé med kräftröra- 1 portion
1 laxfilé a´150 g, 1 tsk olivolja, 1/2 lime, salt och peppar. 60 g sjögräsnudlar, 50 g minimajs, 50 g sockerärtor, 1 morot, 1 msk ketjap manis (söt soja), 1 msk sweet chilisås, 1/2 krukar färsk koriander.
Kräftröra: 50 g kräftsjärtar eller räkor i lag, 2 msk gräddfil, 1 msk hackad färsk koriander, lite limesaft, salt och peppar.
Börja med kräftröran. Häll av kräftstjärtar och vänd ner gräddfil. Hacka koriandern och vänd ner den i röran. Pressa ur saft från limen och smaka av med salt och peppar. Sätt ugnen på 175 grader.

Fördela laxfilén på en bakplåtsklädd plåt och salta/peppra. Skölj limen och riv av det yttersta skalet. Strö över limeskalet över laxfiléerna och ugnsbaka cirka 20-25 minuter tills laxen är färdig. Skölj av sjögräsnudlarna. Dela minimajsen på mitten, strimla sockerärtorna och ska och skär morötterna i stavar. Hetta upp en stekpanna med resten av oljan och woka grönsakerna. Vänd ner sjögräsnudlarna tillsammans med ketjap manis och chilisås. Pressa över saften från limen och lägg nudelsalladen på en tallrik. Lägg på laxfilén och toppa med kräftröran. Riv av koriandern och toppa laxen med.


Otroligt trött idag och suget fortsätter. Vet inte om tröttheten beror på smärtan på grund av nackspärren eller sviter från gårdagen. Båda tjejerna har varit hemma idag och vi trodde allt var över men vid 17-tiden började Stella skrika av magont och precis nyss kräktes hon igen.

Jag tror jag drar täcket över huvudet och stänger ner den här dagen nu. Nya tag i morgon!

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Livsstilsförändring ♥

 Varning för långt inlägg 

Som tonåring tränade jag mycket. Jag spelade handboll från att jag var 8 till att jag var 16 och utöver det var jag ofta ute och sprang. När jag la handbollen på hyllan fortsatte jag att springa men det blev mer och mer sporadiskt. Som komplement gick jag ibland på gym eller tog en tur till simhallen men det var ytterst ställan (det klassiska med gymkortet i plånboken men i snitt var jag väl där 15 gånger på ett år om ens det). Sådär höll jag på när jag var mellan 16 och 25 år gammal. I perioder tränade jag mycket för att i nästa inte träna alls.
När jag träffade H tog jag upp löpningen igen och började även gå mer frekvent på gym men då jag blev gravid med Stella 2007 stannade träningen upp helt fram till 2009. Då drog jag igång rejält med body pump och med det kom ryggskadan. Sedan blev det några deppiga år då jag inte kunde träna mycket alls innan jag upptäckte mina promenader och så småningom styrketräningen och pilates.

Under åren som ”periodare” har jag rört på mig för lite och även ätit för mycket. Det här med att ”unna” sig är mitt signum. Att jag dessutom är sockerberoende har gjort att vikten ökat. Det har gått långsamt men ändå stadigt uppåt.
För cirka två år sedan såg jag bilder på mig själv och tänkte ”vem ÄR den där personen?” Jag kände inte längre igen mig själv och kunde inte relatera till hur jag såg ut.
En av mina starkaste drivkrafter i livet är FRIHET och jag kände att jag var fångad i min egen kropp. Så jag kände att nu är det nog och bestämde mig för att sakta men säkert börja bygga upp min kropp till mitt bästa jag.

Och det har jag gjort. Sakta, sakta med ett steg i taget. Jag började med promenaderna. Slutade tänka och bara gick ut. När jag fick rutin (behov av att röra på mig) så ökade jag på med styrketräningen och pilates. Sen var det matens tur och det har helt klart varit det svåraste. Jag har försökt i omgångar men haft svårt att hitta något långsiktigt.

Det tar tid att hitta sin egen väg. Vad funkar för mig? Vad mår jag bra av att äta? Hur kan jag tänka mig att äta/träna för resten av livet?
Jag har kommit fram till att lågkolhydratkost är det som gäller för mig men jag skippar strikt LCHF. Jag tror inte på några förbud utan förr eller senare så tror jag att man vill ha potatis, pasta, bröd, popcorn, frukt eller annat och jag vill inte att maten ska bli något skuldbeläggande. Äta allt men i måttlig mängd och hålla mig till lågkolhydratkost och kanske även periodisk fasta (något jag varit väldigt emot men insett att jag mår otroligt bra av).

Jag kan fortfarande tycka synd om mig själv när någon i min närhet äter pannkakor med sirap, moffar efterrätt eller sitter med handen i godispåsen och jag ”måste” välja bort det just då men jag jobbar på att förändra den tankegången. Det är ju inte synd om mig överhuvudtaget- jag ger min kropp det den förtjänar och som jag mår bäst av. Tidigare ser jag hur jag har misshandlat min kropp och det har lett till att jag fick en chock när jag påbörjade rivstarten jag är mitt uppe i nu.

Många tycker att det är en träningshets idag och surfar man runt på sociala medier så är det väldigt mycket fokus på det ytliga och utseendet. Samtidigt tycker jag det är tusen gånger bättre att tänka hälsa, träning, bra mat istället för fika varje dag, mängder med läsk, godis varje dag, ostbågar/chips hela helgen osv osv. Forskningen talar sitt tydliga språk och jag förespråkar hellre en sund livsstil än något som kan leda till fetma och sjukdomar på grund av fetma.

I min rivstart kommer jag ha fokus på det psykiska/fysiska. Du kommer inte att få några midjemått, mag eller rumpbilder, viktnedgång eller annat. Det kanske känns tråkigt men eftersom träningsresultat och viktnedgång är så otroligt individuellt så känns det helt irrelevant.
Jag vill istället förmedla hur jag mår och vilka psykiska och fysiska symptom som försvunnit eller blivit bättre sedan jag la om kosten radikalt. Redan nu känner jag en enorm skillnad!


XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Begravningen ♥

_MG_2901

_MG_2904
Igår tog vi farväl av en älskad mormor Märta. 102 år gammal hade hon blivit i december i år.
Innan begravningen dök min bästa väns farmor, Linnéa, upp utanför kyrkan. Jag hade inte träffat henne på väldigt många år men vi sågs ofta under tonåren och hon och hennes man var även en stor trygghet för min bästa vän under hennes uppväxt.
Jag blev så rörd och glad av att se henne där då jag vet att hon och mormor brukade ses förr om åren.

Efter begravningen bjöds det på lunch och kaffe. Jag funderade på var jag skulle placera Linnéa och tänkte att vid farmor blir perfekt. Farmor är nyfiken, älskar att prata och att träffa nya människor. I 1 1/2 timme satt de tätt intill och pratade, pratade, pratade. 93 och 95 år gamla. Ensamma men båda aktiva och med massor med gemensamma nämnare visade det sig. Det var länge sedan jag såg farmor så upprymd över något!

Tänk att det även i det mörkaste går att hitta ljus! Den här bilden från farmor och Linnéas möte och samtal idag kommer jag bära med mig länge och den hade även värmt mormors hjärta 💕
_MG_2963

Begravningen blev precis så fin som vi hade hoppats och det vackra vädret gjorde sitt till. Mycket känslor och tårar och efteråt släppte all anspänning och jag rasade ihop med Agnes när jag kom hem och sov i 1 1/2 timme.
FullSizeRender (37) kopia
Blommor, doftljus, dator och anteckningsblock efter middagen. Passade på att skriva några nya mål för hösten och samla tankarna efter dagen. Sedan tog jag mig ut på en kvällspromenad för att gå bort oskön energi, prata med kompis i telefon och få frisk luft. Det var väldigt skönt!

Idag vaknade jag upp med en hemsk nackspärr! Har tagit alvedon men det hjälper inget alls. Tjejerna är hemma och jag VABar men måste försöka få lite jobb gjort. Har passat på att samla alla fakturor och betalat nu på morgonen och även sorterat ut viktiga papper VS skräp. Bra ”kaffe göra”.

Lite senare ska vi ta oss ut en sväng så vi får njuta av solen. Fantastisk sensommardag!

Hoppas du får en fin onsdag!

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Dag 9 ♥

Sov ut i morse efter en ganska stökig natt. Den stora hade kräk-kalas varannan timme och den lilla var allmänt orolig.
Gick upp vid 7:30, åt frukost, fixade kaffe i termos och åkte iväg mot kyrkan för att ta ett sista farväl av mormor. Såg till att lyssna på pepp-podd i bilen för att balansera upp ett tungt hjärta.

Skriver kanske mer om begravningen i morgon men inte idag. Jag är helt slut nu och ska gå och lägga mig tidigt.

Dagens mat då?
Idag har det varit tufft. Förstår inte riktigt varför men kanske det beror på det känslomässiga i kombination med lågkaloridag? Jag har varit extremt sugen på allt möjligt. När jag gjorde i ordning kardemummaskorpor med bregott till kidsen här hemma i eftermiddags så tänkte jag, äh fuck it!- nu drar jag i mig hela påsen. Förutom skorpor så har jag också trånat efter pizza, pommes frites, polarkaka med bregott och marabou mjölkchoklad med mintkrokant.

Såhär har dagen sett ut:

VECKA 2, dag 9- tisdag (469 kcal)
FRUKOST: Grön smoothie. Kaffe/te (100 kcal)–> recept på smoothie här
LUNCH: Apelsinsallad med kräftstjärtar (248 kcal)
MIDDAG: Paprikasoppa (121 kcal)
IMG_8810

Efter begravningen bjöds det på lunch i form av smörgåstårta, cheesecake och kaffe. Jag gjorde en sallad av smörgåstårtan. Gav brödet till min pappa och åt sedan laxen, räkorna och äggröran + salladen. Vet ju inte exakt kcal-mängd men det känns inte så viktigt i sammanhanget. Blev en bra måltid i alla fall. Cheesecaken fick min gravida syster :) (win win liksom) ♥
FullSizeRender (37)
Nu sitter jag och laddar upp bilder från begravningen och äter paprikasoppan till middag.

Paprikasoppa- 2 portioner
1/2 gul lök, 1 liten vitlöksklyfta, 1 tsk olivolja, 250 g grillad paprika, 200 g krossade tomater, 1 buljongtärning, salt, peppar och örtagårdskrydda.
Topping: 1/4 fänkål, 1 tsk olivolja, färsk persilja
Skala och hacka lök och finriv vitlöken. Hetta upp olja i en kastrull och stek lök + vitlök på svag värme. Tillsätt paprika, tomater och buljongtärningen. Låt koka 10 minuter och smaka av med salt, peppar och örtagårdskrydda. Mixa till slät konsistens och krydda eventuellt mer. Späd med vatten om soppan blir för tjock.
Skär fänkålen i mindre bitar och stek i lite olivolja. Häll upp soppan i skålar och toppa med fänkål och persilja.

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Dag 8 ♥

Oh lord vilken dag! Två mag/kräksjuka barn hemma. Studier och jobb som hopar sig för H och så begravning för mormor i morgon. Otroligt glad över att jag är mitt uppe i rivstarten och mår så pass bra som jag gör så att jag förmår mig själv att tänka positivt.
Åkte iväg till gymmet ikväll och körde ett pass vilket var väldigt skönt!
3

4

5

Såhär har första dagens mat på vecka 2 sett ut:

VECKA 2, dag 8- måndag (1177 kcal)
FRUKOST: 1 dl keso/havregurt, 3 jordgubbar. Kaffe/te (230 kcal)
LUNCH: Köttfärssås med tomatsallad (377 kcal)–> recept från igår här
MIDDAG: Auberginerullar med fetaost (510 kcal)

Frukosten missförstod jag lite i morse. Hade heller inga jordgubbar så det blev en repris från förra veckan med youghurt, müsli, hallon och blåbär.

Middagen saknade recept. Det vill säga hur jag skulle göra (äta rullarna råa? Tillaga i ugn? Steka?) så jag fick improvisera lite och gjorde som en lasagne istället. Bytte även ut fetaosten mot mozzarella istället. Här kommer receptet:

Auberginerullar med fetaost- 2 portioner

1 aubergine, 1 msk olivolja, salt och peppar. 2 msk grön pesto, 75 g fetaost. 4 soltorkade tomater, färska basilikablad.
Tomatsås: 1 rödlök, 1 vitöksklyfta, 200 g konserverade coctailtomater, 1 tsk örtkrydda, 1 tsk honung, salt och peppar.
Topping: 50 g fetaost, 20 g pinjenötter

Sätt på ugnen på 200 g.
Skär aubergineskivorna i centimetertjocka skivor. Salta och låt stå i cirka 10 minuter. Torka sedan av överflödig vätska med hushållspapper. Pensla skivorna med olivolja och förgrädda i ugn cirka 10 minuter. Ta sedan ut från ugn och pensla cirka hälften av aubergineskivorna med pesto och tomatsås. Smula över mozzarella (75 g), tomater och hackad basilika. Lägg över resterande aubergineskivor och lägg på resterande tomatsås och mozzarella. In i ugnen tills mozzarellan fått färg. Vid servering: ta halva portionen och strö hälften av pinjenötterna över tallriken och spara resten till portion nr 2.
1

2
Jag är inget jättefan av aubergine (och särskilt inte när någon sitter och hulkar på en toalett bredvid) meeeeen… den här blev helt ok! Tricket är att grädda skivorna innan så att de får lite färg och konsistens och inte blir alltför svampiga.

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ VOBB-dag ♥

Vi startar veckan med VAB. Båda barnen… Agnes var risig i magen igår (lugnt för tillfället men hon äter knappt) och Stella med halsont och min dunderförkylning. 

Startade morgonen med youghurt, müsli, bär och kaffe. Gott! 

Har hunnit duscha, tvätta och hängt allt, rensat ut Stellas gamla kläder och sorterat in allt som hon kan ha i hennes nya garderob. Är det någon som läser och har barn med storlek 116 så hör av dig så får du ett lass med några byxor och tröjor! 

Sov som en klubbad i natt, somnade innan 21 och vaknade 6:45. Så skönt! 🙏🏼 

Nu dricker jag dagens andra kopp kaffe och inväntar att Agnes ska somna. H kommer hem om en stund och byter av och jag åker in till jobbet en sväng för möte. 

I morgon är det begravning för mormor. Usch, det känns redan tungt i hjärtat 💔⛪️👼🏼

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Dag 7 ♥

Igår på bröllopet valde jag bort snittarna till minglet, åt hela förrätten som var en laxtartar, avstod potatis/västerbottenost-kakan till varmrätten men åt allt det andra (oxfilé, sparris, tomat och rödvinssås). Efterrätten fick H. Sen drack jag bubbel hela kvällen och smuttade på vinet som serverades till middagen. Det funkade perfekt!

Idag började morgonen med en grön smoothie och det var förmodligen det sista jag var sugen på. Kunde bara tänka på färskpressad apelsinjuice, skogaholmslimpa med smör och ost + en stor kopp lyxig krämig kaffe latte haha! Hela dagen har jag varit sugen på alltifrån bröd med massa smör på till en stor godispåse. Men jag har hållt mig till planen och den har sett ut såhär:

VECKA 1, dag 7- söndag (777 kcal)
FRUKOST: Grön smoothie + te/kaffe (100 kcal)
LUNCH: Äggwrap med skagenröra (300 kcal)
MIDDAG: Köttfärssås med tomatsallad (377 kcal)

Grön smoothie- 2 glas
1 banan, 1 apelsin, 1 stjälk bladselleri, 70 g bladspenat, 1 dl vatten, några isbitar.
(jag bytte ut bananen mot 1 avokado)

Äggwrap med skagenröra- 1 portion
1 ägg, 2 msk vatten, salt och vitpeppar. 1 tsk smör, 2 dl strimlad isbergssallad, 10 cm gurka, 1/2 dl färdig skagenröra från delikatessdisk.
Blanda ägg, vatten, salt och peppar i en skål. Hetta upp stekpannan och stek en tunn omlelett. Låt svalna och fyll med isbergssallad, skivad gurka och skagenröra. Rulla ihop till en wrap.
FullSizeRender (36)
Jag struntade i att steka och kokade mina ägg istället och så blev det en sallad av det hela 👌🏼

Köttfärssås med tomatsallad- 2 portioner
Tomatsallad
: 100 g gula pärltomater, 100 g röda pärltomater, 50 g soltorkade tomater, 1/2 kruka färsk persilja, salt och peppar.
Köttfärssås: 1 vitlöksklyfta, 1/2 gul lök, 1 tsk olivolja, 300 g nötfärs, 1 tsk torkad basilika (jag tog oregano), 1 msk sweet chilisås (jag uteslöt denna och tog samma mängd ketchup istället), 200 g krossade tomater, salt och peppar.
Gör först tomatsalladen genom att dela tomaterna och lägg i en skål. Blanda ner soltorkade tomater i olja, salt och peppar. Hacka persilja och ha i.
Gör köttfärssås genom att skala och hacka vitlök och lök. Hetta upp en stekpanna och bryn löken någon minut. Tillsätt nötfärs, vitlök, torkad basilika/oregano, sweet chilisås/ketchup och krossade tomater. Salta, peppra och smaka av tills du är nöjd och nötfärsen är helt genomstekt.


XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Sagolikt ♥

Börjar så smått bli människa här hemma igen efter en helt makalöst rolig dag igår. Bröllopsparet gifte sig i Dalarö kyrka och därefter var det bröllopsfest på dalarö skans en bit ut i skärgården. Otroligt fint och charmigt!
1
Såhär ser jag inte ut idag 🙈😎
2

3
Det var så mycket känslor i kyrkan och inte många torra ögon ♥
4
Brudbuketten var något av det vackraste jag sett

5
Party crew på väg ut med båten till festlokalen 🚣🏼💃🏽
6
Jobbigt gig. Stod högst upp på kullen när alla gäster klev av båten och gick upp mot lokalen. Mycket mäktigt!
7
Mr & Mrs!
9

10
Efter middagen blev det bröllopstårta och vals i en annan lokal och direkt efter DJ, dans och suddigt…

Hörs lite senare så ska jag berätta om maten på dag 7 (idag) och även hur jag löste maten under gårdagen.

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Dream team ♥

Några bilder från gårdagens kalas.
1

2

3

4

5
Kalas, presenter och överraskningar måste vara mitt guilty pleasure. Jag verkligen älskar att hålla på och pyssla ihop inför sådana här händelser (förutsatt att jag har tid och inte är under press eller stress).

Gjorde en liten partypåse som låg på varje tallrik när tjejerna kom. I den påsen var det en servett, ett sugrör, bestick, en serpentin, en tuta och en party popper. Kul i teorin med en tuta men i verkligheten…? Inte mitt smartaste drag 🙉

Kalaset startade med att Stella fick öppna sina presenter inför alla och från den personen paketet var ifrån fick hon berätta hur de kände varandra. Sen blev det tacos och på det glass. Under tiden körde vi två olika omgångar frågesport vid bordet och mellan tacosen och glassen blev det leken pomperipossa. Efter maten körde vi järnet på dansgolvet till Markus och Martinus och sen gick vi ut en sväng och lekte dunken. Avslutade med att H gömde sig med godispåsarna och när alla hittat honom delades påsarna ut.

Stella var så nöjd efteråt och det värmer mitt hjärta något oerhört. Det finns inget bättre än när barnen är glada ♥ Och jag måste säga att jag och H verkligen är ett dream team på kalas! High five för oss!

Nu är vi på väg ut mot Dalarö för bröllop och fest! Det ska bli så skoj att träffa mitt gamla tjejgäng, tror alla kommer vara där. Jag ska hålla tal också, wish me luck!

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Dag 6 ♥

VECKA 1, dag 6- lördag (1 577 kcal)
FRUKOST:
2 kokta ägg, 1 msk majonnäs, 1 grapefrukt, te/kaffe (329 kcal)
LUNCH:
Kycklingwok med sjögräsnudlar (329 kcal)–> recept från igår här
MIDDAG:
Lax och räkgryta med apelsin (546 kcal), 2 glas rödvin (210 kcal) + 1 dl jordgubbar med 2 msk vaniljkesella (100 kcal)

Det var ju en väldig tur att denna lördag innehöll både vin och efterrätt med tanke på bröllopet idag. Jag kommer helt klart tänka på vad jag stoppar i mig idag och avstå gluten och kolhydrater (om det är möjligt) men samtidigt njuta av kvällen och absolut inte sitta och peta för mycket i någon mat.
FullSizeRender
Underbar frukost i morse för en person som älskar kombon ägg + majonnäs

Här kommer recept på lax och räkgryta med apelsin-2 portioner (som jag inte lagar ikväll men ändå lägger ut)
1/2 gul lök, 1 tsk smör, 100 g färsk spenat, 1 dl grädde, 1/2 dl vatten, 1 fiskbuljongtärning, 250 g laxfilé, salt, vitpeppar/peppar, 1 apelsin, 100 g skalade räkor.
Skala och hacka löken. Hetta upp en gryta med smör och bryn löken. Tillsätt färsk spenat och fräs några minuter. Tillsätt grädde och vatten + smula i fiskbuljongen. Skär laxen i bitar och strö på salt och peppar. Tillsätt laxen i grytan. Låt sjuda några minuter tills laxen är färdig. Skala apelsinen och skär ut filéer utav den. Pressa i saften från resten av apelsinen i grytan. Vänd ner räkorna innan servering och garnera grytan med apelsinfiléerna. Smaka av med salt och peppar. Servera i djupa tallrikar.

Har varit ute på promenad precis och nu ska jag hoppa in i duschen och fixa i ordning mig för kvällen.

XXX
Sig 1.1.3-2